Innowacja 2019
W roku szkolnym 2019/2020 w Zespole Szkolno - Przedszkolnym nr 2 w Gdańsku będzie prowadzona innowacja pedagogiczna (programowo - organizacyjno - metodyczna) dotycząca zastosowania języka angielskiego w nauczaniu innych przedmiotów: matematyki i przedmiotów przyrodniczych.
Innowacja powstała w celu wzbogacenia oferty edukacyjnej szkoły poprzez poszerzenia podstawy programowej o treści związane z przedmiotami przyrodniczymi i ścisłymi.
2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
Temat innowacji:
Interdyscyplinarne zajęcia językowe z elementami zagadnień matematycznych i przyrodniczych
Autorki:
mgr Anna Maroń, mgr Joanna Wasilewska
Nazwa szkoły: Zespół Szkolno - Przedszkolny nr 2 w Gdańsku
Przedmiot:
język angielski oraz elementy matematyki, biologii, geografii, fizyki i chemii
Data wprowadzenia:
wrzesień 2019
Data zakończenia: styczeń
2019 z możliwością przedłużenia na następne półrocze.
Zakres innowacji:
Adresatami
innowacji są uczniowie klasy szóstej, siódmej i ósmej. Czas realizacji
innowacji obejmuje 1 półrocze roku szkolnego 2019/2020 z możliwością jej kontynuowania w II półroczu.
Zajęcia
innowacyjne odbywać się będą zarówno w ramach zajęć obowiązkowych, jako element
godziny lekcyjnej, jak też na zastępstwach doraźnych za nauczycieli innych przedmiotów oraz na
dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych a także online, jako dodatkowa,
dobrowolna praca własna uczniów.
Stałym elementem innowacji będzie blog "Maths & Natural Sciences", na którym autorki będą sukcesywnie umieszczać materiały z nią związane. Podsumowaniem będzie konkurs szkolny oparty na materiale zgromadzonym na tym blogu.
Stałym elementem innowacji będzie blog "Maths & Natural Sciences", na którym autorki będą sukcesywnie umieszczać materiały z nią związane. Podsumowaniem będzie konkurs szkolny oparty na materiale zgromadzonym na tym blogu.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Interdyscyplinarne
zajęcia językowe z elementami zagadnień matematycznych i przyrodniczych” jest
naszą odpowiedzią na zmieniający się świat i rosnące potrzeby uczniów a także
wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie
programowej dla II-go oraz w przyszłości III-go etapu edukacyjnego.
Na
podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz w pracy w Szkole
Podstawowej nr 42 zauważyłyśmy, że uczniom najbardziej brakuje umiejętności twórczego
korzystania z różnych źródeł wiedzy, zwłaszcza anglojęzycznych. Dlatego też
główną przyczyną opracowania innowacji z tego przedmiotu była potrzeba pokazania
możliwości otwierających się przed uczniami znającymi język angielski bardziej
specjalistyczny, posiadającymi umiejętności komunikowania się w tym języku w
różnych dziedzinach wiedzy.
Opis innowacji:
Wstęp
Innowacja powstała w celu wzbogacenia oferty edukacyjnej szkoły poprzez poszerzenia podstawy programowej o treści związane z przedmiotami przyrodniczymi i ścisłymi.
Założenia ogólne
1. Innowacja skierowana jest do uczniów klasy 6, 7 i 8.2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- wykorzystanie różnych źródeł, w tym multimedialnych
- zapoznanie uczniów ze słownictwem niezbędnym do zgłębiania wiedzy matematyczno - przyrodniczej
- nauczanie online
Cele innowacji
Cel główny:
Niniejsza
innowacja ma na celu wszechstronny, interdyscyplinarny rozwój uczniów w oparciu
o język angielski, rozszerzenie
umiejętności korzystania z anglojęzycznych źródeł z wykorzystaniem Internetu i
materiałów multimedialnych. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do rozwijania
umiejętności językowych w kontekście matematyczno – przyrodniczym.
Cele szczegółowe:
- poprawa umiejętności rozumienia czytania i słuchania źródeł anglojęzycznych
- swobodne posługiwanie się językiem angielskim w różnych dziedzinach wiedzy
- zachęcanie do rozwoju zgodnie z zainteresowaniami i predyspozycjami uczniów
- kształtowanie u uczniów samodzielności i umiejętności rozwiązywania problemów
- przygotowanie uczniów do nauki w przyszłości
- wypełnienie wartościowymi treściami czasu zastępstw doraźnych na przedmiotach matematyczno - przyrodniczych
Metody i formy
Nauczyciel stosuje następujące metody pracy:
- podającą (przekazywanie wiedzy);
- nauczania pojęć (uczy myślenia logicznego);
- bezpośrednią (skupia się na wiedzy proceduralnej);
- poszukującą ( twórcze rozwiązywanie problemów, stwarzanie sytuacji problemowych);
- metody aktywizujące
Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
- Zdobywają wiedzę w sposób kreatywny, gdyż korzystają z wielu źródeł pozapodręcznikowych
- Wykorzystują możliwości jakie daje Internet, multimedia, aplikacje
- Mają możliwość sprawdzenia swoich postępów i porównania z rówieśnikami
- Uczą się technik samodzielnego uczenia
Nauczyciel:
- Wykorzystuje różnorodne metody, formy, materiały, technologie
- Indywidualizuje podejście do uczniów zgodnie z ich potrzebami i zainteresowaniami
Tematyka zajęć
Zagadnienia
zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II
etapu edukacyjnego. Są one kontynuacją tematyki 5 i 6 klasy, uzupełniają ją,
poszerzają. Przewidziano realizację 12 bloków tematycznych:
- Terminologia młodego matematyka
- Rozwiązujemy zadania po angielsku
- Świat roślin
- Świat zwierząt
- Ciało i zdrowie człowieka
- Geografia Polski
- Podróżujemy dookoła świata
- Jak chronić naszą planetę?
- Fizyka jest wszędzie
- Lecimy w kosmos
- Chemię da się lubić
- Eksperymenty po angielsku
Ewaluacja
W celu uzyskania
informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
- ankietę dotyczącą przydatności zajęć,
- rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami i rodzicami,
- konkurs szkolny na zakończenie zajęć.
Szczegółowa
analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów oraz wyników klasyfikacji i
konkursu pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te
pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody
pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej
grupie.
Wszystkie
wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi
szkoły.
Spodziewane efekty
Wpływ
na uczniów:
- Zaangażowanie uczniów w naukę
- Ukierunkowanie na wszechstronny rozwój uczniów
- Rozwój uczniów zgodnie z ich zainteresowaniami
- Lepsze wyniki w nauce
- Ułatwienie dalszego rozwoju uczniów w wybranych dziedzinach
Wpływ
na pracę szkoły:
- Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez rozszerzenie jej oferty edukacyjnej
- Lepsze wykorzystanie czasu zastępstw
- Indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów
- Promocja szkoły w środowisku lokalnym
Podsumowanie
Niniejsza
innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z połączenia nauczania
przedmiotów matematyczno – przyrodniczych z językiem angielskim.
Bibliografia
- Stefania Misiarek „Innowacja w praktyce szkolnej"
- https://www.nowaera.pl/angielski/blog/innowacja-pedagogiczna-w-szkole
- https://www.portaloswiatowy.pl/analizy-i-interpretacje/jak-prowadzic-dzialalnosc-innowacyjna-od-wrzesnia-2017-14269.html
- http://zcdn.edu.pl/wp-content/uploads/2018/09/konferencja-metodyczna-dla-nauczycieli-edukacji-wczesnoszkolnej-poprzedzajaca-rok-szkolny-2018-2019.-innowacje-pedagogiczne.pdf